Race report Malmö Triathlon Del 2

Simningen

Alla deltagare låg och trängdes i vattnet. Det var sk. vattenstart så alla tävlande höll i ett rep som var längs med ytan i vattnet och trampade vatten. De som inte kände sig särskilt säkra på sin simning placerade sig ute på högerkanten, för att slippa behöva ta del av det kaos och till del slagsmål som kan uppstå vid start när alla ligger så tätt inpå varandra. De lite mer erfarna placerade sig så långt vänster ut på linan som möjligt, detta helt enkelt för att det var det som genererade kortast väg till den första bojen som skulle rundas. Jag placerade mig för ovanlighetens skull väldigt långt åt vänster.

Organiserat kaos i simningen

Simning alltså.. den största anledning till varför jag inte börjat med triathlon tidigare. Jag kände mig fortfarande inte helt komfortabelt med det i tävlingsammanhang. Risken fanns alltid att jag likt Eminem i 8 mile ”Choka” när sista versen skulle dras. Jag var rädd att jag skulle gå ut för hårt, i all nervositet glömma andas och det hela skulle resultera i att jag fått bröstsimma resten av sträckan. Trots vetskapen om jag simmat 1km utan problem (i havet med våtdräkt) utan problem på träning var det dessa tankar som florerade i huvudet.

TUUT! Startskottet går. Likt en tvättmaskin på högsta centrifugen ger sig alla trailer iväg i ett organiserat kaos. Jag går ut ganska lugnt, lyckas undvika lite folk, simmar om någon som börjat bröstsimma. någon drar i mitt ben känns det som. Tillslut kommer jag in i en bra rytm och jag har också hittat ett par fötter som jag kan följa och drafta på. Min taktik innan var att hitta någon som verkar ha samma tempo som mig som jag kan drafta.Jag tackar Lousie för simträningen på Sibbarp där jag fått lära mig konsten och fördelen av att drafta. Det flyter på bra, efter tredje bojen märker jag att personen framför navigerar fel och drar alldeles för långt till höger, jag viker av och drar ensam, hittar ett par nya fötter och följer dessa, de sista 10-20 metrarna lyckas jag nog till och med sprinta in till rampen. 08:22 kontra 12:19 som förra året.

T1

Uppför rampen med kvicka steg, av med våtdräktens överdel. Då jag fortfarande inte skaffat en ny Garmin klocka hade jag ingen aning om min tid, det enda jag visste var att jag inte var uppe ur vattnet sist som jag var förra året, då på tiden 12:19. Då hör jag min svärfar ropa ”8min Jonathan!”. Påväg in i växlingsområdet träffar jag på Philip från klubben, han och jag ska snart ha en rejäl fight på cykeldelen.

Jag kränger av våtdräkten, och slänger in den på min plats. På med cykelhjälmen, lyfter av cykeln och springer ut ur området. Tidigare har jag alltid tagit på mig skorna i T1 och sprungit ut med dem på. Denna gången hade jag satt fast skorna på pedalerna och hängt upp hälarna med gummiband. Jag hade lärt mig och testat det på måndagen samma vecka på Katarinas Duathlon-intervallträning, tack för det tipset, det var klockrent. Så fort jag kom ut ur T1 hoppa jag på cykeln i farten och trädde i fötterna i skorna, det gick friktionsfritt och enkelt. Tiden i T1 slutade på 01:09 förra året hade jag 01:17, men då kunde jag inte hoppa upp på cyklen i farten efter T1 utan måste stå still och trä i fötterna.

Cykel

Eftersom jag kunde bibehålla min fart från T1 och var snabbt upp på cykeln plockade jag ett par placeringar ganska omgående. cykelbanans del runt Turning Torso och kockumsbadet innan man kommer ut på Limhamnsvägen bjuder på en del tekniska partier och är väl den del som jag har nytta av att jag har en racercykel kontra en tempo/triathlon cykel som många andra har.

I höjd med Ica Maxi kom jag upp bakom Rasmus Sellehed (fjolårets vinnare). Lite otippat att träffa på honom här, jag hade förväntat mig att han skulle vara placerade någonstans i täten. Han verkade ha något problem med cykeln och vinglade längds med hela gatan. Jag lyckades knixa mig förbi och fortsatte ut till Limhamnsvägen. Ute på Limhamns vägen gällde det att få upp en bra hastighet och sedan hålla den. Ganska snart kom Rasmus upp bakom och cyklade om, han bad om ursäkt för tidigare då han omedvetet hade tagit upp hela vägen ;)

Kort där efter blev jag omcyklad av Philip och Martin, båda två från klubben. Jag fortsatte dock att plocka placeringar från andra som varit snabbare under simningen och T1.  Tack Josefin och Nicklas som stod längs Limhamnsvägen och hejade, det  var väldigt sporrande.

Under de två varven på cykelbanan så såg jag inte röken av Rasmus sedan jag blev omcyklad i början. Att det skulle bli någon topplacering hade jag uteslutit vid det här laget. Någon cykeldator hade jag inte, så jag hade ingen koll på min snitthastighet eller totaltid, men den allmänna magkänslan var god. Den goda magkänslan byggdes säkert mycket på att  jag, Philip och Martin utkämpade en hård fight under cyklingen där vi cyklade om varandra vartannat och hela tiden pushade varandra. Påväg in mot Turning Torso 90graders sväng mot T2 var det oerhört jämnt mellan oss. Om jag minns rätt så låg Martin  och Philip i täten tätt efter jag. Efter svängen drog jag ur mina fötter ur skorna och fortsatte trampa barfota, vid ”cykling förbjuden” linjen  hoppade jag snabbt av cykeln, lyckades undvika den hemska krampkänslan som jag ibland kan få när jag går direkt från hård cykling till barfota löpning. Mitt minne är lite diffust, men vad jag kommer ihåg så var Philip inne strax innan mig och Martin strax efter mig. 34:03 kontra 37:00 som jag hade förra året.

Påväg in till T2 Martin strax efter

Påväg in till T2, Martin strax efter

T2

Egentligen inte så mycket att orda om. Eftersom jag kom av cykeln barfota och friktionsfritt hade jag bra fart in i växlingsområdet. Hittade min plats ganska snabbt, hängde upp cykeln, av med hjälmen och trädde på skorna. Tillskillnad från förra året så använde jag nu snabbsnörning på skorna. Snabbt ur växlingsområdet, vända på startnummerlappen så den hamnar på magen istället för ryggen. 37sek kontra 53sek som jag hade förra året

Påväg ut ur T2 mot Löpningen

Löpningen

Mina svärföräldrar ropar ut min tid och att jag innehar en sjundeplacering. Jag kommer

Påbörjar mitt andra varv på löpningen

upp i ryggen på Philip som varit lite snabbare än mig ur växlingsområdet. Mina vader känns bra så jag bestämmer mig för att lägga i överväxeln direkt för att försöka skaka av mig honom. Ungefär vi Kockums badet ser jag det som ”safe distance” och drar ner något på tempot. Då ser jag längre fram en klunga med löpare och beslutar att jag ikapp dem, jag fortsätter i hög tempo och känner mig stark i benen hela första varvet. Under andra varvet kommer jag upp i ryggen på personen som har andraplatsen. Jag har haft dålig koll på hur många jag sprungit om och vilken placering jag innehar, jag gissar att jag ligger på en fjärde placering vid detta tillfälle. Jag bestämmer mig för att ta upp jakten och följer efter personen ungefär strax innan hundrastplatsens parkering, där lägger jag i ytterligare en växel och drar om. Jag utökar avståndet och känner mig riktigt nöjd med att nu lär jag nog springa in på en tredjeplacering iallafall. Sista kilometern går riktigt fint, känns som om jag flyger fram hela vägen in i mål. Efter att jag passerat mållinjen så hittar jag bara Rasmus där, ingen som knipit andraplatsen? Det går upp för mig att det är jag som tagit den! 18:28 kontra 21:25 min snabbaste 5km hitintills.

Sista sprinten

Tar i lite

Totaltid 1:02:16 kontra 1:12:52

Hela loppet var fantastiskt kul från början till start, att träningen och framstegen på simningen har gett resultat visade sig tydligt denna dagen. Nästa år får vi se om jag ställer upp i samma distans, antagligen gör jag det, och då hoppas jag Rasmus är där och bjuder på lika bra motstånd ;)

På "prispallen" med Rasmus

På ”prispallen” med Rasmus

Länk till Rasmus blogg http://blogg.skanskan.se/triathlon/

This entry was posted in Okategoriserade, Race report and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.