Race report Malmö Triathlon Del 1

Bakgrund

Malmö Triathlon 2013

Malmö Triathlon 2013

 

Någon gång i December förra året sa jag till min fru Sanna ”undra hur svårt det kan vara att ta en pallplacering på Malmö Triathlon (sprint motion)” . Jag började googla gamla resultat och jämförde med mitt från tidigare det året, 1:12:52 hade jag Malmö Tri 2013 (min debut). Julledigheten övergick till nytt arbetsår, vårens arbetsschema erbjöd inte särskilt mycket tid till Triathlon träning och jag släpade i både simning och cykling. Tanken om en ”drömtid” lade jags på hyllan, och när vi fick våran son den 29 april så var alla tankar på Malmö Tri borta.

Så kom tillslut den efterlängtade långa sommarledigheten. Jag kunde äntligen ta tag i träningen på allvar och jag lärde mig äntligen att crawla(förra sommaren kunde jag knappt bröstsimma). Med en bebis hemma har det inte givits tid att träna långa pass varje dag, därför har det varit av stor vikt att varje pass har varit väldigt kvalitativt. Detta i kombination med att jag lärt mig crawla samt en oerhört förstående och stöttande hustru har nog lett fram till ett hyfsat bra resultat :)

RACE DAY

Natten till söndagen hade jag haft väldigt svårt att sova. Under dagen hade jag varit funktionär på SM-triathlon, skallen var full med intryck och nervositet inför morgondagen. Jag hade en vad som spökade som jag var himlans orolig för och som jag för ett tag inte trodde jag skulle kunna springa med. (oklart vad jag gjort). Jag försökte intala mig själv att jag inte hade något att vara nervös inför och att det inte var något speciellt under morgondagen. Men någonstans där inne i huvudet låg väl den lilla lågan som uppstått för ca 6månader sedan, om en pallplacering. Jag somnade kl 0300, skitnervös!

0530, klockan ringer och dags att vakna, tur man är morgonpigg. Först en runda med hunden därefter en superfrukost. Jag är väldigt mycket av en rutin människa så därför ser min frukost nästan alltid likadan ut.  Men eftersom det skulle tävlas idag, så fick det bli en halvportion så att man har mindre att kräkas upp.

0,5dl fibergröt. 1banan. 2mtsk linfrön, 2tsk kanel 2tsk cacoa. allt ner i grytan. Till det en kopp kaffe, ett kokt ägg och sydsvenskan

Jag cyklade ner till tävlingsområdet (ca 5km) hämtade ut mitt startkuvert. Då min fantomenvad fortfarande spökade cyklade jag ett varv på banan för att försöka komma ihåg den och få en ordentlig uppvärmning. Checkade in cykeln gjorde iordning min plats, hade lite gött snack med folk från klubben och andra man kände, fortsatte att värma upp med lite löpskolning, drog på mig våtdräkten och gick ner till vattnet och avslutade uppvärmningen och gjorde mig redo för start.

Nu börjar klockan bli mycket så resterande tänker jag fortsätta med imorgon.

Inför starten

Alla gör sig redo inför starten

 

 

This entry was posted in Okategoriserade, Race report and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.