Race report Ironman 70.3 Kronborg

Säsongens sista triathlon tävling fick avslutas med en större tävling och något nytt.

Bakgrund

I somras när jag insåg att det inte skulle bli något BAMM började jag söka efter något nytt lopp som skulle kunna ersätta det. Tanken var att hitta något nytt och utmanande. Av en händelse råkade jag snubbla över Ironman70.3Kronborg tävling, och dessutom fanns det gott om platser kvar. Eftersom jag inte gjort någon Triathlon som varit längre än sprint-distans så kändes det som en rolig och ny utmaning. Tanken var aldrig att skaffa någon hög placering utan mest att testa en ny distans (dock är det ju fortfarande en tävling så att prestera sitt yttersta är ju givande).

Race day

Jag hade förmånen att kunna få bo väldigt nära tävlingsområdet. Mina svärföräldrar

Hängiven Supporter

som har en ganska stor segelbåt hade förlagt sig på hamnen som låg bara 200m från tävlingsområdet. I den fick bodde vi hela familjen + Sannas föräldrar. Båten underlättade otroligt mycket. Det var ganska enkelt att bara vakna käka frukost och sedan promenera bort till tävlingsområdet. Jag lämnade in min blå, röda och vita bag. Träffade Johannes från klubben som också hade samma starttid som mig, klockan 0845.

Starten för simningen

Simningen

Jag hoppade i vattnet 15min innan start och värmde upp. Det var friskt i vattnet, 18grader tror jag termometern visade. Startfållan var väldigt smal och genererade att alla hamnade väldigt tight i början. Jag och Johannes försökte ändå hålla oss hyfsat i mitten och bak av startfältet. När väl startskottet gått var det väldigt mycket kaos i ungefär 300m  upplevede jag det som, därefter började det lugna ner sig något. Hela första varvet gick bra, jag försökte hålla en lagom lugn fart på simningen eftersom jag inte hade någon erfarenhet av distansen sedan tidigare. Efter 950m klättrade man upp på en brygga spran längs med kajen ca 30m sedan hoppade man ner i vattnet igen för att påbörja andra varvet. Andra varvet gick också helt okej, jag fortsatte att hålla ett lugnt och lagom tempo. Sluttid 40:04min

T1

Löpningen från simningen till T1 var ganska lång, men egentligen inget som bekom mig IMG_0565något. Jag krängde av mig våtdräkten och slängde på min Tri-top. Jag hade valt att inte ha den under våtdräkten under simningen. I efterhand var det en lite dum idé tycker jag, att få på sig Tri-topen på en blöt kropp visade sig ganska krångligt. Så fort Tri-topen och hjälmen var på sprang jag ut till cyklen, på vägen ut passade jag också på att besöka pissoaren en snabbis. Innan jag plockade ner cykeln valde jag att sätta på mig cykelhandskar vilket var ungefär lika fippligt som att få på sig Tri-topen. men med oro över att det kanske skulle regna och att mina tempobågar inte var tejpade så vill jag ha på handskarna så att jag kunde få fortsatt bra grepp även om det skulle börja regna. Skorna satt redan på cykeln så resten av T1 var enkelt.  Tid 05:25

Cykel

Jag hade egentligen ingen särskild strategi på cyklingen mer än att försöka ligga på ca IMG_057135km/h som snitt. Då jag saknar cykeldator fortfarande så byggde cyklingen endast på känsla. Efter ungefär 3mil började bena bli trötta och sega, flåset var det inget fel på men styrkan i benen var inte riktigt där. Lägg därtill att jag hade fått en ganska sjyst skav mellan benen som var som värst när jag låg i tempobåge. Detta resultera till att jag nyttjade bågarna mindre. Med tanke på den kraftiga vinden hade jag nog behövt ligga ner mer i bågen för att spara tid. Styrkan i benen fortsatte att lysa med sin frånvaro under andra varvet, och skaver gjorde sig hela tiden påmint. Cykel distansen är den jag är mest missnöjd med, men sedan har det sina förklarliga skäl. Sträckan man cyklade var väldigt fin och förutom den sträckan som bestod av ”flintstone” så var asfalten bra. Sluttid 02:58:25, Snitthastighet 30,31km/h

Första varvningen

T2

Att få hoppa av cykeln var en fröjd för mitt skav som i slutet av cykligen hade blivit riktigt jobbigt. Innan jag satte på mig skorna så tog jag en snabb piss. Hela bytet gick bra tycker jag. Sluttid: 04:07

LöpningenIMG_0590

Att få springa efter den hemska cyklingen var fantastiskt. Jag kände mig väldigt pigg i benen och gick ut med ganska hårt tempo. Jag varvade de två vätskestationerna med vatten och Redbull. Redbullen gav en rejäl och välbehövlig kick. De första 5km sprang jag på 23min. Under löpningen så hade jag aldrig några känningar av IMG_0620kramp i benen vilket jag är väldigt glad för. Ett tag fick jag håll med det lyckades jag springa bort som tur var. De två sista varven var naturligtvis jobbiga musklerna började bli trötta och flåset var inte det samma. Inte så konstigt heller när man inte är van vid distansen kanske. Löpningen var väldigt fin och med bra publiktryck på många ställen. På en del ställen var det kanske lite för trångt av löpare men det var inget jag störde mig på. Sluttiden 01:49:18

Målgång!

Slutsats

Ett väldigt roligt lopp och en kul distans som jag gärna gör igen. Väljer jag att göra det igen så vill jag nog ha mer tid till cykelträning, det märktes under tävlingen att jag inte hunnit med min cykelträning. Kanske ska man slå till med en spontananmälan nästa år igen :)

This entry was posted in Okategoriserade and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.